De toekomst van arbeid Onderwijs moet sneller vernieuwen

december 21, 2017

De ontwikkeling van ons onderwijs hangt van veel zaken af, maar toch het meest van de snelle technologische ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Wie vooruitdenkt over hoe het beroepsonderwijs zich gaat ontwikkelen, ontkomt er dan ook niet aan om na te denken over de toekomst van arbeid. Met de huidige stand van de techniek kan – nu al – 45% van de activiteiten bij een gemiddelde onderneming worden geautomatiseerd c.q. gerobotiseerd, zo is een rapport van McKinsey te lezen. En volgens een populaire schatting zal 65% van de kinderen die vandaag naar de basisschool gaan uiteindelijk uiteindelijk werken in volledig nieuwe beroepen die nog niet bestaan. De toekomst van arbeid. Deloitte heeft een website gemaakt waar je deze ontwikkelingen kunt volgen.

De website Future of Work bevat een groot aantal artikelen, video’s en infographics over hoe de arbeidsmarkt zich gaat ontwikkelen. Natuurlijk met de nodige onzekerheden maar waardevol voor wie zich wil oriënteren over welke competenties nodig zijn in een steeds sneller veranderende wereld. Kijk naar de video over vijf realiteiten in de toekomst van werk. Meer informatie is te vinden op de website van het World Economic Forum. Het meeste impact lijkt het rapport ‘The Future of Jobs’ te hebben.

Update

Meer weten over de Future of Work? Op 6 december 2017 schetste Gary Bolles, een internationaal gewaardeerde expert op het gebied van de toekomst van arbeid en de toekomst van leren van de Singularity University in een presentatie zijn visie op de overgang van onze meer statische economie naar een exponentieel groeiende digitale economie. Hij geeft tevens een aantal strategische tips voor een succesvolle transitie voor zowel individuen, organisaties, netwerken en overheden. De webcast van zijn presentatie vind je hier.